Kunstwerk Het Baken II na negen jaar terug op nieuwe plek
ZUTPHEN – Een paar dagen voordat de IJsselbiënnale van start ging, de tweejaarlijkse zomerse expositie van kunstwerken op diverse plekken langs de rivier in Gelderland en Overijssel, verrees op de kade van de wijk Noorderhaven in Zutphen een tien meter hoog ‘baken’ waarvan het de bedoeling is dat het véél langer zal blijven.
Door Sander Grootendorst
Het Baken, om precies te zijn Het Baken II, is de naam van het kunstwerk, een artistieke kompaan van Het Baken I in Lelystad, dat eveneens ontsproot uit het brein en de handen van beeldend kunstenaar Bert Meinen uit het Twentse Delden. Het zou Zutphenaren bekend voor kunnen komen, want het is niet nieuw, het stond van 1989 tot 2016 op de IJsselkade. “Vanwege de herinrichting van de IJsselkade moest het daar weg”, zegt Meinen. “Het heeft een tijdje geduurd, maar nu is het terug, op een andere plek.” Zijn eerste indruk is positief: “Het staat hier eigenlijk veel beter. Een extra aankleding in deze mooi verzorgde omgeving. Een soort finishing touch voor de buurt.”
Een vrouw met een bouwhelm op voegt zich bij het gezelschap: Corrie van de Vendel uit Cortenoever. “Aan jou heb ik te danken dat het allemaal zo soepel is verlopen”, zegt Meinen. “Want zo’n ding verplaatsen, dat klinkt heel eenvoudig, maar is het natuurlijk niet.”
Corrie van de Vendel en Bert Meinen in gesprek aan de oever
van de IJssel met links een detail van Meinens kunstwerk en op
de achtergrond de oude IJsselbrug. Foto: Sander Grootendorst
Van de Vendel: “Het kunstwerk is op de IJsselkade van het fundament af geslepen en naar de gemeentewerf gebracht. Daar heeft het jarenlang gelegen. Totdat er groen licht kwam om het hier neer te zetten. Een idee trouwens van Leo van Eden, de toenmalig beleidsambtenaar voor cultuur.” In haar eigen ‘werf’ heeft Van de Vendel het baken weer helemaal opgekalefaterd.
Speelt er in technische zin iets rond de kunstwerken in de Zutphense openbare ruimte, dan komt de expertise van Van de Vendel van pas. “Mijn achtergrond is kunstacademie en werktuigbouw”. Al doende is ze ook een deskundige geworden in het doolhof van het aanvragen van de juiste vergunningen. “Zo moest er in dit geval moest voor het fundament onder het kunstwerk een aparte vergunning komen.”
Windbelasting
Er waren ook allerlei berekeningen nodig voordat het bedrijf Midsland, gespecialiseerd in het verankeren van dit soort gevaartes, daadwerkelijk aan de slag kon. “Belangrijk punt op deze locatie: wat is…