‘Achterhookser kö’j ‘t neet kriegen!’ – De Enige Echte Achterhoekse Scheurkalender
ACHTERHOEK – Na het succes van de Zutphense Scheurkalender en ’t Praothuus Kwartet verschijnt dit najaar De Enige echte Achterhoekse Scheurkalender 2026. Deze dagelijkse kalender – kats in ’t plat- biedt een overzicht aan tradities, leuke plekjes, feestdagen en bevat cartoons van Naober Gait, ’t Praothuus en Zwientie. En… de kalender biedt ondernemers een unieke kans om op een originele manier zichtbaar te zijn in de regio.
De Achterhoekse Scheurkalender is méér dan een leuke attentie. Het is een dagelijks zichtbaar podium, een prikkelend geschenk voor medewerkers, klanten en relaties én een vorm van regionale branding in één. De initiatiefnemers – Lutim Creatief Mediabureau, Studio Biesterveld en BuroAchterhoek – brengen ondernemers en cultuur op speelse wijze samen, met één doel: het versterken van de Achterhoekse identiteit.
Bedrijven kunnen zich laten vereeuwigen in een gepersonaliseerde cartoon, getekend door cartoonist Derk-Jan Rouwenhorst. Daarin spelen de ondernemer, medewerkers of een kenmerkend product de hoofdrol. “Maar ook een vacature, reminder, evenement of lancering kan natuurlijk,” vertelt Ed Smit van BuroAchterhoek. “Het mooie is dat bedrijven zelf de datum kunnen kiezen, dus wil je op je oprichtingsdag, jubileum of de verjaardag van je vader in de kalender? Alles kan!”
Volgens Patrick van den Brink van Lutim is de kalender bovendien veel breder inzetbaar: “De scheurkalender is niet alleen een feest van herkenning voor het bedrijfsleven, maar óók voor toeristen die onze prachtige Achterhoek bezoeken. Voor inwoners is het een musthave vol historie, weetjes, evenementen en verborgen pareltjes. Elke dag een glimlach, een herinnering of een tip om eropuit te gaan – dat maakt deze kalender zo bijzonder.”
Bekende namen
De belangstelling is groot. Ondernemers als Seesing Flex, Facility Groep Nederland, Kab accountants / adviseurs, Pedaleur, Eijerkamp en Het Onland hebben zich verbonden aan de kalender. Zo ontstaat een krachtig netwerk van zichtbare, betrokken bedrijven die het Achterhoek-gevoel uitdragen.
Maarten van Kranenburg van Lutim Creatief Mediabureau licht toe: “De kracht van deze kalender zit hem in de combinatie van humor, herkenbaarheid en bereik. Mensen hangen hem op kantoor, thuis of geven hem cadeau. Zo is jouw advertentie een hele dag zichtbaar – en dat blijft hangen.”
De scheurkalender is dit najaar te koop in tientallen Achterhoekse boekhandels en hangt straks bij honderden bedrijven en duizenden huishoudens aan de muur. Als deelnemend bedrijf krijg je naast 1 gratis scheurkalender, een canvas (60x60cm) met je eigen tekening, aandacht in on- en offline media en korting en voorrang op de…